Rettferd for Obiora – Obiora-saken for retten!
Klokken ett, 7. september 2006, gikk Euguene Obiora inn på Østbyen Servicekontor i Trondheim. Noe over en time senere var han død. Obiora døde etter at politiet først satt et halsgrep på han og deretter presset han mot bakken så lenge at han ikke fikk puste.
Spesialenheten for politisaker har frikjent de involverte politifolkene, de påstår at dette er nødverge og at politiet ikke har blitt undervist i at når folk blir pressa lenge mot bakken slik at de ikke får puste så fører dette til døden.
Vi sier at dette ikke var nødverge, at det ikke finnes en egen nødvergeparagraf for politiet og at det å nekte en person å puste fører til døden.
Presset for å sikre rettferdighet for Obiora er nå stort, det har vært flere demonstrasjoner rundt om i landet.
Denne siden er en ressursside for alle som ønsker å lage demonstrasjoner.
Vil ha forandring Fredrikstads Blad 06.01.2008
Sludd, snø og kulde hindret ikke gårsdagens demonstrasjon for å få en uavhengig granskning av Obiora-saken.
Nye Obiora- demonstrasjoner Adressa 04.01.2008
I fire byer – Oslo, Bergen, Kristiansand og Fredrikstad – blir det lørdag demonstrasjoner mot rasisme og politivold og for rettferdighet og rettssikkerhet.
Søksmål mot politiet i Obiora-saken Adresseavisa 23.12.2007
Familien til Eugene Obiora har besluttet å gå til sivilt søksmål mot politifolkene som pågrep ham, sier Elling Borgersrud i nettverket Respekt til NTB.
Sterke reaksjoner på Obiora-henleggelsen Dagsavisen 22.12.2007
Advokat Abid Q. Raja og innvandrermiljøer i Norge reagerer meget sterkt på at Riksadvokaten har henlagt straffesaken mot de fire politimennene som er involvert i Obiora-saken.
Kritiserer henleggelsen NRK Trøndelag 21.12.2007
SOS Rasisme i Sør-Trøndelag er kritiske til at riksadvokaten har henlagt saken mot polititjenestemennene som pågrep Eugene Obiora i Trondheim.
Henleggelsen av Obiora-saken er en skandale! Pressemelding fra SOS Rasisme 21.12.2007
SOS Rasisme inviterer til demonstrasjon mot henleggelsen av Obiora-saken:
Møt opp på Jernbanetorget i Oslo, lørdag 5. januar kl. 15.00.
Henlegger Obiora-saken Dagbladet 21.12.2007
Riksadvokaten avslutter videre etterforskning.
Kommentar fra SOS Rasisme: - Henleggelsen fra Riksadvokaten er et slag i ansiktet på Obioras familie, og alle med minoritetsbakgrunn som opplever rasistisk trakasering fra politiet. At avgjørelsen ble trenert til siste virkedag før jul viser tydelig at saken er styrt av politiske hensyn, og at rettssikkerheten for en norsk-afrikaner er betydelig mindre enn for hvite, norske politimenn.
- Han var jo neger VG 30.11.2007
Fremskrittspartiet synes det er uproblemetisk at politiet har omtalt avdøde Eugene Obiora i sine interne logger som «neger».
Obiora loggført som "neger" VG 30.11.2007
Neger. Det er den etniske gruppen Eugene Obiora (49) tilhører, ifølge Sør-Trøndelag politidistrikts interne logger.
- Døde ikke av politiets halsgrep VG.no 22.11.2007
Et voldsomt halsgrep var nær ved å kvele Eugene Obiora. Men han døde først da politiet fortsatte den kraftige fysiske maktbruken.
