Rettferd for Obiora – Obiora-saken for retten!
Klokken ett, 7. september 2006, gikk Euguene Obiora inn på Østbyen Servicekontor i Trondheim. Noe over en time senere var han død. Obiora døde etter at politiet først satt et halsgrep på han og deretter presset han mot bakken så lenge at han ikke fikk puste.
Spesialenheten for politisaker har frikjent de involverte politifolkene, de påstår at dette er nødverge og at politiet ikke har blitt undervist i at når folk blir pressa lenge mot bakken slik at de ikke får puste så fører dette til døden.
Vi sier at dette ikke var nødverge, at det ikke finnes en egen nødvergeparagraf for politiet og at det å nekte en person å puste fører til døden.
Presset for å sikre rettferdighet for Obiora er nå stort, det har vært flere demonstrasjoner rundt om i landet.
Denne siden er en ressursside for alle som ønsker å lage demonstrasjoner.
Politimann i Obiora-saken anmeldt tre ganger VG.no 30.10.2007
I en ny rapport fra Spesialenheten kommer det fram at politimannen som tok kvelertak på Eugene Obiora er anmeldt tre ganger for kvelertak.
Etter Obiora-saken Dagbladet 29.10.2007
Nesten en av ti politifolk i Sør-Trøndelag aksepterer ord som pakkis og svarting.
Vil ha Obiora-byste på Solsiden Adressa 05.10.2007
Nettverket Respekt i Trondheim vil lørdag døpe stedet der Eugene Obiora døde til Obioras plass. De ønsker også en byste eller et monument plassert der.
Ingen klar konklusjon etter ny Obiora-etterforskning VG 24.09.2007
Spørsmålet om tiltale i Obiora-saken er fortsatt åpent. Spesialenheten sender tirsdag saken til Riksadvokaten, men har ingen klar anbefaling.
Raja: - Politikerne er feige og redde Adressa 18.09.2007
Advokat Abid Q. Raja kritiserer politikerne for å ha vært passive i Obiora-saken.
Rasisme satt i system? NRK 18.09.2007
Var Obiora-saken og Ali Farah-saken tragiske uhell, eller er de resultater av offentlig, systematisk rasisme?
- Ok å si «pakkis», «svarting» og «sotrør» Dagbladet 17.09.2007
NTNU har gransket rasismebeskyldninger mot trondheimspolitiet. Rapporten viser at en av ti politi-ansatte mener det er ok å bruke ord som «pakkis» og «svarting».
Killengreen: - Må tåle å bli kalt rasist Adressa 14.09.2007
- Vi skal og vil ha nulltoleranse i politiet for alt som er rasisme eller forskjellsbehandling av mennesker, sier politidirektør Ingelin Killengreen.
Slik pågrep de Obiora Adressa 13.09.2007
De er anklaget for rasisme, politivold, manglende førstehjelp og drap. Her er de fire politimennenes egen versjon av hva som skjedde da de pågrep Eugene Obiora (48) 7. september i fjor.
- Feige politikere Adressa 09.09.2007
Kenneth Fuglemsmo (24) i Nettverk Respekt mener flere politikere har vært feige i forbindelse med Obiora-saken.
