Norske myndigheter har vedtatt at fra 1. januar 2004 skulle ikke lenger avviste asylsøkere kunne bo på mottak, eller motta annen offentlig stønad. En del av dem som rammes av dette er såkalte “ureturnerbare flyktninger”. De kan av forskjellige grunner ikke returneres noe sted. Mange andre flyktninger ser heller ikke noen mulighet til å returnere til sitt opprinnelige hjemland.
I september 2004 startet en omfattende debatt mellom Kommunal- og Regionalminister Erna Solberg og forskjellige kommuner. Mange kommuner nekter å la avviste asylsøkere dø på trappa til sosialkontoret, og vil likevel gi dem støtte. Erna Solberg har på sin side bl.a. kvittert med å si at “Dersom Trondheim ønsker å bli Somalias største by, så vær så god!”
FrP-støtte til Borten Moe NRK 20.09.2004
Kommunepolitikere i landets største byer er bekymret for asylsøkere som er kastet ut av asylmottakene og ikke har noe sted å bo.
Kommuneopprør mot asylpolitikken Dagsavisen 20.09.2004
Norges største kommuner kaller konsekvensene av regjeringens asylpolitikk for umenneskelige. I spissen står Frp-byråd Margaret Eckbo i Oslo.
Erna: Vi må sende ett budskap Dagsavisen 20.09.2004
- Problemet er at det finnes mennesker - delvis motivert av venstresiden - med falske forhåpninger om at de får bli landet hvis de nekter å samarbeide.
