Gå til meny

STUDIERING MED ELLER UTEN LÆRER

ANBEFALT TID: 8 – 20 TIMER FORDELT PÅ : 2-4 MØTER ANBEFALT ANTALL DELTAGERE: 4-7

NIVÅ:

Nybegynnere til viderekommende

MÅL:

Deltakerene skal etter at kurset er gjennomført ha innsikt i hvordan EUs yttergrense fungerer, og kunne forklare dette i debatter.

MÅLGRUPPE:

Organisasjonens medlemmer, eller andre interesserte.

ARBEIDSMETODE:

Studiemøter og gjennomgang av prosjektet: All Different All Equal ved Europas grenser?.

Emnene er i utgangspunktet fordelt på 4 møter, men det er mulig å slå sammen noen av møtene.

Møtene kan enten organiseres ved at en lærer organiserer studiesirkelen, eller at gruppen i fellesskap organiserer sirkelen. Oppgaver som lærer, eller sirkelen i fellesskap må gjennomføre er:

  1. Kopierer opp studiemateriell
  2. Påse at alle i gruppa kommer til å blir hørt
  3. At målet i studieplanen nås.
  4. At spørsmålene blir gjennomført.
  5. At læringsmålene blir gjennomført.

Dersom studiesirkelen gjennomføres uten lærer, anbefales det at en peker ut en person til hvert møte, som kan sørge for at disse punktene oppfylles.

EMNER:

Møte 1: 2-5 timer

  • Vi blir kjent med hverandre
  • Gjennomgang av studiesirkelen

Studiespørsmål

  1. Hva er EU?
  2. Er det noe vi savner i gjennomgangen?
  3. Evaluering av studiemøte

Møte 2: 2-5 timer

  • Innledning(skriftlig): “Ved Europas murer – Et reisebrev fra Schengens yttergrense”, Fakta-ark om menneskesmugling, Fakta-ark om Ceuta

Studiespørsmål:

  1. Hvorfor bygges murer mot flyktninger?
  2. Hva er menneskesmugling?
  3. Hvordan er mulighetene for å flykte inn i Ceuta og Melilla i dag?

Evaluering av studiemøte

Møte 3: 2-5 timer

  • Innledning (skriftlige): I båt til Kanariøyene (Reisebrev fra Festning Europa del II), Fakta-ark om båtflyktninger til Kanariøyene, Internering og asylrett på Kanariøyene.

Studiespørsmål:

  1. Hvorfor reiser flyktninger med båt til Kanariøyene?
  2. Hva skjer med flyktningene som kommer fram?
  3. Hva sier Amnesty om situasjonen?

Evaluering av studiemøte

Møte 4: 2-5 timer

Studiespørsmål:

  1. Hvordan er situasjonen for flyktninger i dag?
  2. Hva kan vi bruke dette stoffet til?
  3. Er det noe vi kan gjøre for å endre folks holdninger til flyktninger?
  • Evaluering av studiemøte
  • Evaluering av studiesirkelen:
  • Hvordan var studiemateriellet?
  • Hvordan fungerte den praktiske organiseringen av sirkelen?
  • Har vi nådd målet for sirkelen?
  • Kan vi gjøre noe bedre neste gang?

PEDAGOGISK MATERIELL:

EVALUERING:

Muntlige evalueringer etter hvert møte, et lengre punkt på siste møte. En skriftlig oppsummering til SOS Rasisme.