EUS YTTERGRENSE/0506008008
STUDIERING MED ELLER UTEN LÆRER
ANBEFALT TID: 8 – 20 TIMER FORDELT PÅ : 2-4 MØTER ANBEFALT ANTALL DELTAGERE: 4-7
NIVÅ:
Nybegynnere til viderekommende
MÅL:
Deltakerene skal etter at kurset er gjennomført ha innsikt i hvordan EUs yttergrense fungerer, og kunne forklare dette i debatter.
MÅLGRUPPE:
Organisasjonens medlemmer, eller andre interesserte.
ARBEIDSMETODE:
Studiemøter og gjennomgang av prosjektet: All Different All Equal ved Europas grenser?.
Emnene er i utgangspunktet fordelt på 4 møter, men det er mulig å slå sammen noen av møtene.
Møtene kan enten organiseres ved at en lærer organiserer studiesirkelen, eller at gruppen i fellesskap organiserer sirkelen. Oppgaver som lærer, eller sirkelen i fellesskap må gjennomføre er:
- Kopierer opp studiemateriell
- Påse at alle i gruppa kommer til å blir hørt
- At målet i studieplanen nås.
- At spørsmålene blir gjennomført.
- At læringsmålene blir gjennomført.
Dersom studiesirkelen gjennomføres uten lærer, anbefales det at en peker ut en person til hvert møte, som kan sørge for at disse punktene oppfylles.
EMNER:
Møte 1: 2-5 timer
- Vi blir kjent med hverandre
- Gjennomgang av studiesirkelen
Studiespørsmål
- Hva er EU?
- Er det noe vi savner i gjennomgangen?
- Evaluering av studiemøte
Møte 2: 2-5 timer
- Innledning(skriftlig): “Ved Europas murer – Et reisebrev fra Schengens yttergrense”, Fakta-ark om menneskesmugling, Fakta-ark om Ceuta
Studiespørsmål:
- Hvorfor bygges murer mot flyktninger?
- Hva er menneskesmugling?
- Hvordan er mulighetene for å flykte inn i Ceuta og Melilla i dag?
Evaluering av studiemøte
Møte 3: 2-5 timer
- Innledning (skriftlige): I båt til Kanariøyene (Reisebrev fra Festning Europa del II), Fakta-ark om båtflyktninger til Kanariøyene, Internering og asylrett på Kanariøyene.
Studiespørsmål:
- Hvorfor reiser flyktninger med båt til Kanariøyene?
- Hva skjer med flyktningene som kommer fram?
- Hva sier Amnesty om situasjonen?
Evaluering av studiemøte
Møte 4: 2-5 timer
- Innledning: Les: Slukt av havet på jakt etter lykken i Europa, evt. en annen nyere artikkel om teamet.
Studiespørsmål:
- Hvordan er situasjonen for flyktninger i dag?
- Hva kan vi bruke dette stoffet til?
- Er det noe vi kan gjøre for å endre folks holdninger til flyktninger?
- Evaluering av studiemøte
- Evaluering av studiesirkelen:
- Hvordan var studiemateriellet?
- Hvordan fungerte den praktiske organiseringen av sirkelen?
- Har vi nådd målet for sirkelen?
- Kan vi gjøre noe bedre neste gang?
PEDAGOGISK MATERIELL:
- Bakgrunnstoff på siden: All Different All Equal ved Europas grenser?.
EVALUERING:
Muntlige evalueringer etter hvert møte, et lengre punkt på siste møte. En skriftlig oppsummering til SOS Rasisme.